Nasze Serwery
  Nazwa Serwera Adres IP Monitor Mapa Gracze Status  
FFA [NS/S]145.239.236.245:27015de_nuke26/32OnlinePOŁĄCZ
TS3cs-lamers.com10/124OnlinePOŁĄCZ
Na naszych serwerach napierdala obecnie 26 graczy, maksymalnie może grać ich 32. Daje to zapełnienie rzędu 81.25% :-)

FFA, TP i trochę o netykiecie

Artykuły i poradniki do HLDS / AMX MOD X / Counter Strike

Cantona

    Ten tego zwykły szarak.

  • Awatar użytkownika
  • Ten tego zwykły szarak.
  • Posty: 64
  • Dołączył: 8 paź 2012, o 12:27
  • Postawione piwa: 0
  • Otrzymane piwa: 0

(#1) Napisano 20 paź 2012, o 20:50

Wstęp
Niezależnie od tego, czy gramy na serwerze TP, czy FFA, istnieje kilka elementarnych zasad, których gracze powinni przestrzegać, aby wszystkim grało się miło i przyjemnie. W tym artykule postaram się pokrótce Ci je przybliżyć.

Zanim zacznę pisać odnośnie samych zasad, chciałbym jednak wyjaśnić jedną kwestię, której chyba dużo osób wciąż nie rozumie (sądząc po zachowaniu niektórych jednostek). Chodzi mianowicie o pytanie, które dręczy ludzkość już od zamierzchłych czasów, czyli:

1. Czym właściwie różni się serwer FFA od TP?

Wiele osób myśli że gdy wchodzą na serwer typu FFA może olać wszystkie zasady i mieć cały swój team w głębokim poważaniu.
Natomiast wielu zainteresowanych wie że skrót FFA oznacza "Free for all" czyli "wolny (dostępny) dla wszystkich " , a nie "Freely Fuck Allies" ("swobodnie pieprz sojuszników"). Fakt, że gramy na serwerze FFA nie oznacza, że np. mając bombę, możemy totalnie nie myśleć team'ie . Nie ma nic bardziej denerwującego niż TT z paką kampiący na respie. Formułując taką "łopatologiczną" definicję, serwer FFA to serwer, gdzie każdy gra wg. własnego upodobania, WCIĄŻ LICZĄC SIĘ Z DRUŻYNĄ. Tzn. możemy sobie spokojnie pokampić, nie musimy iść za tłumem i brać udziału w organizowanych strategicznych podejściach, etc. pod warunkiem, że swoim zachowaniem nie zakłócamy gry innym graczom. Czyli "najpierw myśl, potem działaj".

Skoro już wszyscy (mam nadzieję) wiedzą, o co chodzi, to przejdźmy zatem dalej, do kilku ważnych zasad dotyczących już konkretnych aspektów grania.

2. Światełko w tunelu, czyli bomba w kanale

Generalnie zadaniem terrorystów na mapach de_ jest podłożenie bomby. To wiedzą wszyscy(miejmy taką nadzieje) . Jest jednak kilka zachowań, które wyjątkowo destabilizują team i czasem powodują u innych graczy z drużyny nerwowe miażdżenie myszki. Oto czego NIE należy robić mając bombę, a wszystko będzie dobrze:

- Zostawianie bomby na respie
Chyba nie trzeba wyjaśniać. Jeśli już naprawdę nie chcesz jej nieść, to spytaj się, czy ktoś nie może jej od Ciebie wziąć. W każdym razie NIE rzucaj jej gdzieś w jakieś kosmiczne miejsce, ani NIE zostawiaj na respie, bo to jest po prostu zachowanie durne i niedrużynowe.

- Rzucanie bombą w kolegę z teamu
Fakt, że nie chcesz nieść bomby nie oznacza, że wszyscy inni chcą. Dlatego lepiej zapytaj się po prostu, kto może ją od Ciebie wziąć, bo np. masz AWM i chcesz chronić tyły.

- Pchanie się na początek
Zagranie po prostu niestrategiczne i często denerwujące - zwłaszcza, gdy delikwent z bombą wpada jako pierwszy do pomieszczenia, gdzie kampi ze 3 CT, ginie i bomba ląduje na środku tegoż właśnie pomieszczenia. I weź ją teraz panie odbij.

- Zabawa w Desperado
Większość ludzi z twojego teamu żyje, stoisz sam przed drzwiami, a w środku kilku CT. Ale nic to, jesteś przecież "super pr0 hax0r", choć masz m4 i 15 pocisków, to wszystkich wybijesz i podłożysz bombę sam. Gówno prawda. To jest samobójstwo człowieku, samobójstwo. I jeden flash, którego masz pod ręką wcale tu diametralnie sytuacji NIE zmieni. Poczekaj na team, wezwij wsparcie, ale litości - nie pakuj się tam sam na chama.

- 007 zgłoś się [b]
Podobnie jak powyżej, tylko delikwent z bombą już na początku rundy odłącza się od teamu i leci jakąś bliżej nieokreśloną drogą w bliżej nieokreślonym kierunku. Lub kampi na respie (sic!).

[b]- Halo, mama?

Jak dzwoni Ci telefon w środku rundy to już pech, trudno, schowaj się gdzieś, albo daj po prostu tą paczkę komuś. Ale jak dzwoni jak wszyscy są na respie to po prostu tą bombę wyrzuć (przekaż komuś). Albo wejdź na chwilę na specta, za to Cię nikt normalny nie wykopie.

Oczywiście część z tych zasad przestaje chwilowo funkcjonować kiedy zostajesz na mapie sam. Jednak wtedy też pamiętaj, że jeśli nie masz bomby to wypadałoby się po nią ruszyć, a nie czaić gdzieś w krzakach. A jak ją masz, to tym bardziej wypadałoby się na ten BS udać.

Jeśli grasz jako CT, to gdy zostajesz sam, staraj się chronić BS. Czajenie się i czekanie na przeciwnika w tym przypadku to nie kampienie, tylko wypełnianie danego Ci zadania. Wprawdzie nie jesteś w stanie samemu obstawić dwóch BS'ów, ale jeden możesz spróbować. A jak już ta bomba zacznie pikać, to też, rusz się - może się uda. Lepsze to, niż chować się gdzieś w strachu o własny tyłek.

I ostatnia sprawa odnośnie bomby: jak już pika, a Ty i twój team przymierzacie się do rozbrajania, to niech rozbraja ją ten z def'em. Ale o tym chyba nie trzeba przypominać. Prawda?


- Podsumowując
Rady dla TT
1. Nigdy nie zostawiaj paki na respie jest to bezsensowne prowadzi tylko do destabilizacji teamu
2. Nie rzucaja paką w kolegów z teamu ponieważ nie każdy (tak jak Ty) chce ją nieść
3. Nie pchaj się z paką na początek sam szczególnie do pomieszczenia które mogą być obstawione. Gdyż jak zginiesz to trudno jest odbić pake
4. Nie udawaj kogoś kim nie jesteś licz siły na zamiary jeżeli wiesz że nie masz szans to nie ma co ryzykować życia po to by pokazać jakiego ma się "skilla"
5. Nie odłączaj się od Teamu gdy masz pake idź w umówionym wcześniej kierunku [jeżeli był umówiony] oraz nie kamp na respie
6. Jak już telefon dzwoni w środku rundy to schowaj się gdzieś lub zdaj pake koledze z Teamu z pewnością ktoś ją weźmie

Rady dla CT
1. Jeżeli wiesz że ktoś z kolegów z teamu jest blisko paki i ma defa pozwól mu rozbroić , fakt iż on zdobędzie te 3 "fragi" ale być może to on uratuje runde
Jeżeli dostosujesz się do zasad powyżej z pewnością nikt nie będzie się do Ciebie "pluł"
_____________________________________________________________________
2. Hostage i mapy cs
Jeśli gramy jako CT, to wiadomo, naszym zadaniem jest odbicie zakładników. Tutaj ciężko wymyślać jakieś konkretne reguły, po prostu wystarczy używać głowy. Jak już wracasz z hostami, to postaraj się raczej unikać ognia, dopóki hosty nie dojdą do rescue pointa.

W przypadku grania jako T sprawa wygląda podobnie, tzn. używaj głowy i jak widzisz, że połowa team’u poleciała raszować, to wcale nie oznacza to, że Ty też naprawdę musisz. Lepiej jednak, aby ktoś tych hostów pilnował...
______________________________________________________________________
3. VIP i mapy as
Grając jako terro zadaniem jest zabicie VIP’a, a nie bawienie się w statsiarstwo. Dlatego jeśli widzisz kilku CT i wśród nich jest VIP to wal najpierw w VIP’a – nawet jak go nie zabijesz, to może przynajmniej porządnie „okaleczysz”. W tej grze tak naprawdę nawet te 10hp mniej się liczy – ile to już razy się zdarzało, że ktoś ginął, a przeciwnikowi zostawiał te 1-10 health’a. Oczywiście jeśli uznasz, że po prostu bezpieczniej i lepiej będzie najpierw wybić obstawę, to ok, tylko bez przesady - nie róbmy z tego reguły, bo może się okazać, że w sytuacji, w której VIP idzie z dwoma CT u boku, wszyscy T zamiast w niego będą walić po obstawie.

Jeśli grasz jako CT, to nie baw się w raszowanie, tylko chroń VIP’a. Oczywiście przyda się zawsze ktoś, kto pójdzie chronić tyły czy nawet ten respawn point (tak jak np. na as_oilrig), ale jeśli widzisz, że już kilka osób zdecydowało się odłączyć od grupy, to sobie po prostu daruj i skup się na ochronie VIP’a. Śmierć nawet połowy drużyny przeciwnika nic nie zmieni, jeśli biedny, osamotniony VIP dostanie kulkę w łeb. I pamiętaj, aby zawsze myśleć taktycznie. Wiadomo, że nikt nie ma oczu dookoła głowy, ale chociażby część ruchów przeciwnika da się przewidzieć.

Natomiast jeśli sam grasz jako VIP, to staraj się nie wdawać w strzelaniny - atakuj tylko wtedy, kiedy musisz i nie pchaj się na pierwszy ogień. Te 200 pkt. pancerza nie sprawiają, że jesteś nieśmiertelny. Ponadto pamiętaj, że masz tylko USP i ograniczoną amunicję, a broni ani kupić ani podnosić nie możesz. Chodź w grupie, omijaj otwarte przestrzenie i kiedy masz tylko taką możliwość, i czujesz się (choć trochę) pewnie, to biegnij w kierunku rescue pointa.

- Podsumowując
Rady dla TT
Jeżeli widzisz VIPA obstawionego to strzelaj do niego a nie do jego obstawy. Czasem można zrobić wyjątek
Rady dla CT
Chroń VIPA nie raszuj myśl taktycznie. staraj się przewidzieć ruchy przeciwnika
Rada dla VIP'A
postaraj się nie wdawać w strzelaniny , atakuj tylko w momencie kiedy jesteś do tego zmuszony nie pchaj się na pierwszy ogień fakt iż masz troche więcej Kevlara nie oznacza tego iż nie zginiesz masz tylko USP i mało amunicji biegaj w grupie unikaj otwartych przestrzeni jeżeli masz taką możliwość i gdy wiesz że napewno Cię nie zabiją biegni do Rescue pointa
______________________________________________________________
3. Ogólnie o graniu z głową

- Wymóg myślenia drużynowego jest odwrotnie proporcjonalny do ilości żywych ludzi z twojego team'u. Jeśli zostałeś tylko Ty i jeszcze ktoś, to zamiast biegać samemu po całej mapie postarajcie się wymyślić coś sensownego, zgrać.
- Nie rzucaj flash'a (o he nie wspominając) w biegu, jeśli wiesz, że możesz trafić w coś zupełnie innego niż byś chciał. Usprawiedliwianie się ze śmierci połowy drużyny przez twierdzenie, że "zzezowałeś" będzie wtedy po prostu śmieszne.
- Jeszcze raz powtarzam: najpierw myśl, potem działaj. Ale myśl szybko.
-Prawa Murphy’ego wbrew pozorom często działają.
- Nie udowadniaj swojej wyższości, bo możesz zawadzić głową o futrynę.
- To, że przód jest zabezpieczony, nie zawsze oznacza, że tyły też. Pamiętaj o tym zwłaszcza na serwerach FFA.
- Nigdy nie oddawaj, jeśli ktoś z twojego team’u Cię trafił, nawet jeśli podejrzewasz, że zrobił to specjalnie. Pamiętaj, że to są tylko twoje przypuszczenia. Gracz, który Cię trafił mógł się akurat zagapić, to się zdarza nawet najlepszym. Jeśli teraz mu oddasz, to może się okazać, że w kluczowej sytuacji gość będzie miał szansę wybić kilku ludzi z drużyny przeciwnej, ale dostanie o te 10-20 dmg za dużo i cały misterny plan poszedł do lasu...
Statsiarstwo to zły pierwiastek ludzkiej natury.
- Gdy grasz, to za przeproszeniem nie rób sobie jaj. Jak chcesz lecieć z nożem na kolesia z AK, to spoko, Twój wybór. Ale wiedz, że nie każdy lubi, gdy ktoś z team’u próbuje wskoczyć mu na łeb, świeci pod nim w kółko latarką, albo biega dookoła niego. Żarty żartami, ale bez przesady.
- I pamiętajmy o najważniejszym: to jest TYLKO gra. Dlatego jeśli np. team wygrywa i ktoś, kto został ostatni i walczy sam na sam będzie miał możliwość skoszenia przeciwnika nożem, spróbuje to zrobić, ale niestety mu nie wyjdzie, to owszem, można się pośmiać, ale nie obdzieraj go za to ze skóry. Inna sprawa, gdy od tego jednego kill’a zależał wynik całego meczu lub znaczna przewaga team’u – wtedy to już była czysta głupota ze strony tego gracza.
__________________________________________________________
4. Chat i teamchat

- Ani chat ani teamchat nie jest miejscem do rozwiązywania prywatnych kłótni (nawet jeśli "racje" są wygłaszane językiem kulturalnym). Nie każdy gracz ma ochotę czytać "zapierającą dech w piersiach dyskusję" kto ma większego skilla. Jasne, że pożartować można, ale jak dwie osoby zaczynają się przekrzykiwać i robią to przez dobre 10-15 minut, to jednak coś jest nie tak.
- Na serwerze czasem grają dzieci. A nawet jeśli uważasz, że nie grają, to nie zwalnia Cię to z obowiązku zachowania kultury i nie rzucania tekstami może nie tyle wulgarnymi, co potocznie uznawanymi za obleśne i obrzydliwe. To, że Ciebie to może śmieszyć nie oznacza, że śmieszy też innych.
- W trakcie gry staraj się ograniczać rozmowy na chat’cie i teamchat’cie do minimum. Zwłaszcza, jeśli chcesz napisać coś totalnie abstrakcyjnego, nie związanego z grą. Możesz z tym z pewnością zaczekać, aż będziesz martwy – wtedy twój tekst nikogo nie rozproszy. Dyskusja na chacie w trakcie gry jest bardzo nie wskazana, bo autentycznie ludzie często odruchowo zaczynają ją czytać zamiast zastanawiać się nad kolejnymi posunięciami w grze.
- Jeśli chodzi o voicecom'a, to również staraj się nie gadać niepotrzebnych rzeczy przez mikrofon, bo to utrudnia skupienie się na grze. Tyczy się to zwłaszcza puszczania durnych melodyjek czy śpiewania podczas gry - naprawdę, nie każdemu to się podoba.
- Nadużywanie komend typu "Go go go!" również nie jest wskazane, gdyż rozprasza graczy podobnie jak voicecom. Nie mówiąc już o dawaniu w ten sposób mylnych informacji na temat aktualnej rozgrywki.

Fragment zaczerpnięty z http://aie.pl

Wróć do Artykuły/Poradniki



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości

Wymiana linkami: cs-hax.comLamernialamernia/a> •